80 % av resultatene kommer fra 20 % av årsakene. Dette gjelder for alt, alltid. Vi kan bytte ut «resultat» og «årsak» med hva som helst. For eksempel:
- Jeg bruker 20 % av skjortene mine 80 % av gangene (gjelder forsåvidt hele garderoben)
- Vi kjøper 80 % av matvarene våre fra 20 % av vareutvalget i butikken
- Du bruker 80 % av fritiden din med 20 % av vennene dine
For en nerd som meg er det spennende bare å tenke over alle slike 80/20 tilfeller som er der ute. Men vi kan ta det et skritt videre og bruke denne regelen.
Å skumlese en bok, eller å bla gjennom en avis, er å «80/20 lese den». Å skrive en e-post raskt og slurvete, men med hovedbudskapet tydelig inkludert, er å «80/20 skrive den». Jeg sier ofte til meg selv at «Jeg skal gjøre det 80/20.». Da mener jeg at 80 % av resultatet er godt nok for meg, så jeg kommer bare til å investere 20 % av tiden og kreftene som kreves. Spesielt når jeg lager et utkast til noe, er 80 % godt nok. Når jeg skal lage en powerpoint-slide for prosjektlederen min, så er det vanskelig å sende fra meg noe som jeg vet ikke er 100 % av det jeg klarer å produsere. Men det er mye bedre tidsbruk å lage et 80/20 utkast, og så ha mye tid igjen til å forbedre sliden, enn å lage noe 100 %, men som kanskje er helt feil retning.
Folk som ikke er flinke å utnytte 80/20 regelen er perfeksjonister. De klarer ikke å stoppe på 80 % av resultaten, så de ender opp med å bruke fem ganger så mye tid for å nå et 100 % resultat. (100 % tid er fem ganger så mye som 20 % av tiden.) Noen ganger trenger vi 100%, og da skal vi selvsagt bruke all den tiden som trengs. For eksempel når du skriver en CV til en ny jobb holder det ikke med 80 %. Selv om du har fått 80 % av CV’en, altså selve innholdet, skrevet på 20% av tiden, så bruker du allikevel fem ganger så mye tid i etterkant på å fikse formatering, gjøre bittesmå endringer i formuleringer, og diskutere med deg selv om du bør ha med fritidsaktiviterer eller ikke. Men folk som alltid er perfeksjonister, får i det lange løp oppnådd mye mindre enn de har potensiale for.
Gode ledere jobber veldig mye 80/20. De bruker litt tid (20 %) på å si hvordan de vil ha det, og så bruker andre mye tid (80 %) på å produsere det helt ferdig for dem. De vet at de skaper mest verdi ved å peke ut retningen, og la andre finpusse detaljene. Det blir selvsagt ikke 100 % slik de selv vil ha det, men de vet at 80 % er godt nok. Da kan de lede fem ganger så mange mennesker, sammenlignet med en leder som ikke utnytter 80/20 regelen. Dårlige ledere fokuserer for mye på enkeltstående resultater. De vet at hvis de selv gjør mye av arbeidet, så blir resultatet best (les: 100 %). Derfor får de mindre tid til å faktisk lede, og i tillegg blir de ofte overarbeidet.
At vi bruker nøyaktig «80 %» og «20 %», skal tas med en stor klype salt. Det vil ofte være 80/10, 80/30, 90/20, 70/10, osv. Poenget er at det meste kommer fra det minste.