Når du møter nye mennesker – spesielt i jobbsammenheng – går ofte samtalen i stå etter at dere har spurt «Hva jobber du med da?» til hverandre. Mens andre ganger blir du stående i lang tid og diskutere alt fra meningen med livet til deres felles interesse for hjemmelaget sushi. Hvordan oppnår vi oftere sistnevnte samtaler?
Jeg har et positivt syn på mennesker; jeg tror jeg kan lære noe av alle. I tillegg er mitt inntrykk at alle liker en spennende og litt dyp samtale. Gitt at man får i gang disse samtalene! For å kick-starte disse samtalene har jeg et par spørsmål jeg noen ganger bruker: (i tilfeldig rekkefølge)
- Hvordan endte du opp i jobben din?
- Hva er det beste og verste med jobben din?
Dette er åpne og direkte spørsmål. Det kan virke litt kleint i begynnelsen å gå så rett på sak, men jeg har aldri møtt noen som ikke liker spørsmålene. Ofte ser jeg at de blir så smått overrasket, fordi de må tenke seg om og dele litt av seg selv. Men heldigvis så liker alle å snakke om seg selv.
Spørsmål 1 får frem deler av livshistorien deres, og ofte får man et inntrykk av personens verdier og mål i livet. Og jeg kan garantere deg at det dukker opp mange enkle muligheter til å stille oppfølgingsspørsmål. Et triks er å lytte til de svarene du syns er litt uvanlige.
Spørsmål 2 er veldig spennende fordi det virker som at folk ofte ikke har tenkt helt igjennom dette. Her får du også muligheten til å si deg enig i både det positive og negative ved jobben. Og når man deler synspunkt på ting styrker man båndene mellom seg; det blir lettere å fortsette samtalen etterpå.
(Basert på mine egne inntrykk, så liker folk best det som omhandler kjernevirksomheten i jobben, utfordringer og det sosiale. Mens de misliker administrative oppgaver, å jobbe overtid, rutiner, og mangel på utfordringer.)
I tillegg er det en rekke andre spørsmål jeg ikke bruker like ofte, men har som mål å bruke oftere. Slik som:
- Hva overrasket deg mest om jobben/prosjektet/annet?
- Hva er det viktigste du har lært om bransjen din?
- Hva er målene dine?
- Hva ville du gjort annerledes i forhold til jobben/prosjektet/annet hvis du begynte på nytt?
- How’s business? (veldig bra spørsmål på engelsk, men vanskelig å oversette)
Har du noen egne tips & tricks for samtaler?
Metoden er helt klart effektiv for å få folk i tale, engasjere og samtidig få mye informasjon. Samtidig kan uhelig bruk av åpne spørsmål gi motsatt virkning. Man kan få en opplevelse av at man snakker med en metode og ikke et genuint intressert menneske. Jeg tenker derfor at man bør ta relasjonen, personen, tema og situasjonen i betraktning. Været kan noen ganger et ok samtaleemne:)
Ja, det er jeg enig i. Det er ikke gitt at dette passer i en hver situasjon.
Tja, var det ikke 80/20 du sa? Her betyr det 80 % er relativt uinteressante? (Men jeg small-talker godt med 90%). Eller gjør som din bestemor, Vebjørn, snakk ivei uten å vente på svar:-)
Interessant sak du tar opp. 80/20 sier ikke noe om fordelingen mellom interessante og uinteressante samtaler, men noe om kildene til disse to typene samtaler («årsakene» til samtalene).
Du har 80 % av dine interessante samtaler, med 20 % av de du kjenner. Og du har på motsatt side 80 % av dine kjedelige samtaler, med 20 % av de du kjenner, men sannsynligvis er disse 20 % helt andre mennesker enn de i første setning :) Kanskje bestemor er et unntak til regelen, siden hun har 100 % gode samtaler med 100 % av de hun kjenner.
Og ja, det er selvsagt ikke nøyaktig 80 %.