Du kan lære barn å lese på en gøy og enkel måte. Lær dem lydene for bokstavene og hvordan de setter sammen lyder til ord. Her kan du lese hva dette betyr i praksis, om mine egne erfaringer, og flere av lese-fallgruvene du trolig har lært fra samfunnet rundt deg.
Jeg har brukt metoden jeg beskriver her for å lære min egen datter å lese. Vi har hatt det gøy underveis. Jeg har bare gjort det når det har falt seg naturlig, aldri press. Og jeg ser masse stolthet og glede i henne når hun forstår disse tegnene som på magisk vis kan bli ord.
Oppsummert – Hvordan lære barn å lese
Her er alt du trenger å vite kort forklart.
- Lær barnet lyden til bokstaven istedenfor navnet til bokstaven. Bokstaven M har lyden «mmmmmm». Den har navnet «æm». Fokuser på lyden.
- Lær barnet å sette sammen lyder til ord. Når barnet har lært lyden «iiiii» og lyden «ssss», kan det lære å sette sammen disse lydene til ordet «is».
Fallgruvene – Ting som gjør det slitsomt for barn
Alfabetet er unødvendig for små barn. Du trenger ikke å bruke alfabetet for å lære barn å lese. Alfabetet er en liste av bokstavene våre i en ganske tilfeldig rekkefølge. Men du trenger det ikke i det hele tatt for å lese. Jeg vil utsette så lenge som mulig å lære datteren min alfabetet.
At «M er mamma sin bokstav» er forvirrende for barn. Barn er smarte, de forstår at «den skoen er mamma sin sko». Men det er enormt abstrakt at en bokstav er mamma sin. Jeg holdt selv på med dette, men sluttet helt da jeg forstod hvor forvirrende det er. Hvis jeg sier «peh er pappa sin bokstav» lærer datteren min at det er en «bokstav» som heter «peh», og den tilhører meg. Hehe. Ganske morsomt egentlig. Men det har lite med å lære å lese å gjøre.
Du har gjerne sett bilder av bokstaver for barn med dyr på. Det er tegnet en S, så er det en slange på bokstaven. Dette er alt for avansert for et barn som skal lære seg bokstaver for aller første gang. «Æss er slange sin bokstav», vil trolig forvirre barnet hvis målet er å lese.
Vi fokuserer for mye på navnene til bokstavene. Forestill deg at du sier «KÅ O ÆSS» til barnet ditt, og så spør du «Hva blir det?». Ja, det blir jo «KÅOÆSS». Men du vil gjerne fram til KOS. Mer om dette nedenfor.
Hva er lyden til bokstaven?
Vokaler har samme navn og lyd. Det er bare en måte å si A på. «Aaaaaaa». Men «M» har to måter. Navnet «æm» og lyden «mmmm».
Det er fint å lære både navnet og lyden til bokstavene. Men det er lyden som er viktigst. Bare dette trikset vil gjøre det veldig mye lettere for barnet ditt å lære å lese.
Jeg bor sentralt i Oslo. Ute på gaten er det mange parkeringsskilt. Jeg forhandler ofte med datteren min hvor langt hun skal gå selv, og hvor langt hun skal bli bært eller sitte på skuldrene mine. Da sitter jeg meg ned på kne og peker på P-skiltet og sier «Ser du det P skiltet?». Jeg lager lyden «ph!», som om jeg skal si pappa, men stopper ved den første lyden.
(Det er vanskelig å skrive hvordan lyden høres ut, men du vet det veldig godt.)
Etter noen få uker har hun lært seg at en strek med en liten halvsirkel øverst — P — hører til lyden P. Så enkelt og gøy :)
Hvordan sette lyder sammen til ord
Barn lærer først å snakke. Da lærer barnet hele ord. Tenk litt på det. Det lærer ikke at ord består av lyder. Det lærer at ord er den minste byggeklossen i språket vårt.
Så barnet må lære at det finnes en endre mindre byggekloss, bokstaver. Eller: bokstav-lyder.
Da jeg forstod dette, skjønte jeg også at å lære å lese gjøres minst like mye uten et eneste papir. Det er lek med lyder.
Barn kan tidlig si «IS». Men det må faktisk lære at det er to forskjellige lyder i det ordet. Og at man kan lage enkeltlydene hver for seg, og sette dem sammen til det ordet. Dette kan du leke med når barnet har lyst på is.
Lag lange lyder for å sette sammen lyder
Jeg har lært at det er lettere for barn å høre «IiiiiiiiiiSssssssss», enn «I. S.» Når vi holder lyden lenge får barnet tid til å oppfatte lyden. Når vi sier lydene kort, rekker ikke barnet å forstå det like bra. Slik har jeg gjort det:
- Meg: «IiiiiiiiiiiSssssssss». Datteren min ser rart på meg.
- Meg: «IS, IiiiiiiiiiiSssssssss». Datteren min hørte jeg sa is, men stusser fremdeles litt på disse lydene.
- Meg: «IiiiiSssss»
- Meg: «IiiSss»
- Meg: «IiSs»
- Meg: «IS! Det blir IS!». Datteren min skjønner at det er IS, men henger kanskje ikke helt med første gangen.
Når vi har gjort denne leken 3-4 ganger, gjerne over noen få uker (avhengig av alderen på barnet), begynner hun så smått å forstå at ordet IS er satt sammen av to lyder.
Dette skjer helt uten bøker eller papir, og du kan tilpasse det akkurat til ditt barn. Når barnet forstår dette konseptet muntlig, vil det være mye lettere å lese.
Lær å lese skrevne ord
Som du skjønner kan det meste av å lære barn å lese skje uten alfabetet og uten å lese bøker. Du kan lære barnet ditt å lese med muntlig tull, tøys og moro. Når du syns barnet er klar for det, kan du introdusere den faktiske lesingen.
Når du leser bøker for barnet ditt, kan du starte med å peke på enkeltbokstaver og lage lyden til bokstaven. Bare bruk de store bokstavene. Jeg forteller datteren min at det finnes «små bokstaver», og jeg sier at disse trenger hun ikke å bry seg om.
Når barnet har lært seg mange nok bokstavlyder, og lært seg godt nok muntlig å sette sammen lyder til ord, kan du begynne å peke på bokstaver i ord med to bokstaver. Så kan du hjelpe barnet ditt å sette disse to lydene sammen til ordet.
Når er barnet klart?
Hvor gammel skal barnet være?
Jeg har inntrykk av at mange «ikke vil stresse» med å lære barn å lese. Jeg er helt enig i at vi ikke skal eller trenger å stresse eller presse barn til å lære ting. For meg handler dette om at når barnet mitt uansett skal lære seg å lese, så vil jeg lære det bort på den minst stressende måten.
Jeg tror en grunn til at vi tenker vi skal vente til barn er 5-6 år med at de skal lese, er at det er først da de fleste lærer å lese hvis vi utsetter dem for alle fallgruvene.
Når barnet er 3-4 år klarer det å koble at en figur (altså en bokstav) hører sammen med en gitt lyd. Det klarer også å forstå at ord egentlig består av lyder. I starten klarer barnet bare å sette sammen to bokstaver. Så tre. Så fire. Dette tar lang tid, fordi barnet må lære holde alle lydene i korttidshukommelsen.
Jeg syns vi på ingen måte trenger å starte tidlig bare fordi barnet er i stand til det. Man kan jo fint vente til barnet blir introdusert for lesing i barnehagen og på skolen. Uansett når du starter, så heier jeg på den læremåten som er gøyest og enklest for barnet.
Selv stoppet jeg lære-leken hver eneste gang jeg så datteren min ble sliten eller lei. Jeg vil at dette alltid skal være lystbetont.
Hvordan datteren min ble stolt av å kunne lese
Vi hadde lekt flere uker med lyder og å sette de sammen. Hun kjente igjen at I og S.
Jeg skrev så en stor I med tusj på et kort. Jeg holdt det opp og spurte: «Hvilken lyd er dette?». Hun sier «Iiiiii» mens hun smiler.
Så skrev jeg en stor S med tusj på et annet kort. Jeg holdt det opp og spurte: «Hvilken lyd er dette?». Hun svarer «Sssss».
Hun skjønner enda ikke at dette handler om noe mer enn bare å lage lydene til disse bokstavene jeg har tegnet.
Så holder jeg opp I-kortet og begynner å si «Iiiiiiii». Mens jeg fremdeles lager iii-lyden tar jeg opp S-kortet og går rett over til å si «Sssssss». Dette har vi jo gjort flere ganger muntlig, så nå skjer det trolig noe i bevisstheten hennes.
Jeg gjentar dette et par ganger, mens jeg holder opp kortene samtidig som jeg lager lydene. Jeg lager lydene kortere og kortere. Til slutt ender det opp med at jeg holder ordet IS oppe samtidig som jeg uttaler ordet IS helt vanlig.
Hun skjønner det! Hun smiler stort og sier «IS!».
Oppsummert: Hvordan lære barn å lese
Bokstaver, lyder, ord og lesing kan være gøy å lære. Det kan skje i barnets eget tempo. Akkurat som du har lært barnet ditt navnet på alle fargene bare med hverdagsmagi og moro, kan du lære barnet ditt å lese på en like gøy måte.
Det er min egen erfaring med datteren min.
Lykke til!
Takk for tips! Jeg tror dette kommer til å hjelpe :)
Vi har gjort akkurat det samme med sønnen vår på 3 år. Det fungerer fint med korte ord og lyder som synges sammen. Han kunne hele alfabetet da han ble 2 år og 4 mnd. Nå er det lyder og lesingen.