Ikke tro du har overtalt, når du bare har overbevist

Ikke tro du har overtalt, når du bare har overbevist
Bilde fra canstockphoto.com

Enten du vil være en god leder, en god selger, eller du bare jobber i team med andre, så er du alltid ute etter å få andre til å gjøre noe som du ønsker. Dette er å overtale noen. Du ber noen andre om å gjøre noe for deg, og de gjør det faktisk. Det som er ganske nærliggende, men akk så fjernt, er å overbevise noen. Når du overbeviser noen, så får du dem til å dele ditt synspunkt, men de gjør ingenting som et resultat av det.

Det problematiske er at sett fra ditt ståsted, så kan den andre personen oppføre seg identisk i de to situasjonene. Ofte sier folk (inkl. meg selv) at “jeg skal se på det”, eller kanskje “ja, det må vi få gjort”. Og vi sier gjerne rett ut at “det skal jeg gjøre“, men så gjør vi det aldri. Alle gangene dette skjer, så er vi overbevist, men ikke overtalt.

Ofte holder det å bare overbevise, men du ønsker aldri å havne i fellen der du tror du har overtalt noen, men så er de egentlig bare overbevist. Hvordan unngår du å havne i slike situasjoner? Når du er obs på disse konseptene, så vil du bli flinkere til å lese signalene folk sender ut når de svarer deg. Du registrerer om personen ser deg inn i øynene og sier at han skal starte på oppgaven etter neste møte og sende deg resultatet før dagen er omme, eller om han bare sier at han skal se på det.

Om du får et vagt svar kan du selvsagt bare godta dette (som ofte er det smarteste), men i det minste så har du forventningstyrt deg selv, og du blir ikke like overrasket om jobben ikke blir gjort som avtalt. Hvis du ikke godtar svaret — fordi det er kritisk at vedkomne gjør denne oppgaven — må du følge opp til du selv er overbevist om at han er overtalt.

Og som alltid, husk å fokusere på deg selv hvis du ikke får overtalt noen. Hva kunne du gjort annerledes for å unngå at du ikke havnet i den situasjonen?

Dette innlegget er inspirert av en utgave av Victor Cheng sitt magasin The Strategic Outlier Letter.

2 kommentarer om “Ikke tro du har overtalt, når du bare har overbevist”

  1. Som leder kan du/bør du stille krav om gjennomføring, med frister og oppfølging. Det er selvfølgelig vanskeligere mellom likemenn og kvinner, men å spørre “når? ” kan kanskje avsløre forskjelken på overbevist/overtalt.

    Svar

Legg igjen en kommentar