Mindfulnessmåned, mine erfaringer

Mindfullnessmåned, mine erfaringer

Sånn var det! Neida… Livet er blir ikke som en sommereng bare du er litt mindful. Det har jeg lært.

De fire siste ukene av januar har jeg hatt mindfulnessmåned. Her er reglene jeg fulgte (prøvde å følge…)

  • Prøve å være mest mulig mindful
  • Så lite multitasking som mulig
  • Ingen tv
  • Ingen skjermer etter kl 20
  • Pc og telefon skal bare brukes for konkrete oppgaver (ikke bruke på måfå)
  • Facebook/Gmail/Snap sjekkes bare daglig
  • Meditere minst 1×20 min daglig, helst mer
  • Lesing er lov
  • Måltider spises uten at noe annet gjøres
  • Lydbøker/podcasts er ikke lov under transport

 

 

Generelle erfaringer

Den største lærdommen var at det var veldig vanskelig å følge alle reglene! De to siste reglene klarte jeg å følge, og det var dem som gjorde størst forskjell i hverdagen. Ingen skjermer etter kl 20 var veldig vanskelig å følge pga kalender på mobil. Ellers har jeg lært veldig mye bare ved å flørte med en annen livsstil, så det motiverer til å gjøre flere slike spesielle “måneder” (eller uker).

Mindfulness gjør meg ikke mer lykkelig

Jeg har hørt intervjuer av folk som mediterer veldig mye, som sier at de ikke blir mer lykkelig av å meditere. Jeg tror jeg skjønner bittelitt mer hva de snakker om etter å ha prøvd meg på en mindfulnessmåned. Jeg følte jo ikke lykken strømme over meg når jeg satt og kjedet meg med middag uten underholdning. Eller når jeg hadde en rolig kveld med tegneserier/aviser istedenfor en tv-skjerm. Men jeg var mer rolig, og jeg var mer tilstede.
Jeg tror det er noe i at vi har et “satt” lykkenivå som det er vanskelig å endre. Men jeg tror vårt stressnivå kan endres drastisk! Du kan være veldig stresset i fem år på rad, men det er faktisk helt realistisk å endre stressnivået ditt det sjette året.

Multitasking kan være bra

I praksis betydde ingen multitasking at måltider ble spist enten i stillhet eller i samtale med min kone, og at jeg ikke kunne lytte til noe under offentlig transport/gange. Jeg lærte at dette ikke gav meg spesielt mye ekstra energi, selv om jeg trodde at det kom til å gi meg mye overskudd. Når jeg ikke leste avisen mens jeg spiste frokost, så løp tankene mine løpsk istedenfor. Jeg tenkte gjerne på alt jeg skulle gjøre den dagen. Det samme gjaldt middagsspising, jeg klarte ikke å slappe 100% av selv om jeg ikke så på HBO/Netflix. Lærdommen er at multitasking ved spising/transport er noe jeg skal fortsette med, da jeg får mye ut av det, uten at det koster meg særlig med energi.

Å være mindful gjør ikke hverdagen mindre travel

Jeg fikk det faktisk mer travelt når jeg skulle være mindful. Plutselig kunne jeg ikke multitaske, så det var mange oppgaver som tok mye lengre tid. F.eks. fikk jeg aldri sjekket Facebok eller mailen på bussen, så dette måtte jeg spesifikt sette av tid til senere på dagen. I tillegg fikk jeg ikke sett en eneste episode av serier eller hørt noe på lydbøker/podcasts.
På jobb var det vanskelig å gjøre noe annerledes, der prøver jeg uansett å single-taske, og mye av tiden er jeg i møter/workshops. De dagene jeg trente etter jobb var jeg ikke hjemme før sent, og da var det ikke mye som skilte en slik dag fra en ikke-mindful dag.

Meditering er kjernen i mindfulness

Selv om det er ekstremt vanskelig å bare skulle være mindful i en hel måned, så er meditering noe som gjør meg mindful uten å være ekstremt vanskelig. Meditering er 80/20 av et mindfult liv. Når jeg mediterer jobber jeg aktivt i 20 min med å være tilstede og kjenne etter hva som skjer i kroppen og hodet. Den avslappede følelsene etterpå henger igjen utover dagen, og de dagene jeg fikk meditert to ganger har jeg virkelig en ro i meg som jeg ikke er i nærheten av ellers. En dag fikk jeg inn tre meditasjoner, men jeg syns to er mer enn nok.

Jeg ble syk

Den siste 1,5 uken av mindfulnessmåneden var jeg skikkelig syk med influensa. Da lærte jeg at når jeg har det vondt i kroppen har jeg ikke lyst å være mindful på den smerten. Til slutt klarte jeg ikke å meditere lengre, det krevde for mye energi. Jeg konkluderte med at tv-titting var akkurat passe hjernedødt til å ikke slite meg ut samtidig som jeg slapp å kjenne etter på smertene i kroppen. Så jeg brøyt mange regler mens jeg var syk.

Konklusjoner

Moralen er at mindfulness ikke løser alt, men at meditering er veldig bra. Jeg vil ikke strebe etter en skjerm-fri hverdag, men jeg vil (ironisk nok) strebe etter en stress-fri hverdag.

Kommentar til Mindfulnessmåned, mine erfaringer

  1. Haldor 12. februar 2016 at 11:59 #

    Det er mye i det du beskriver som ligner på å jobbe i land hvor det ikke engang finnes mobildekning, langt mindre nettverk. Og som eneste engesktalende er det ofte bare å spise middagen alene på en restaurant. Da må du virkelig la tankene fly, og drøfte grunnleggende problemer med deg sjøl. Synes det er underlig at du ikke kan spise frokost uten å savne underholdning, og bli stresset av det, sjøl om jeg ser poenget i at du da ikke klarer å holde dagens jobb-oppgaver unna. Det er kanskje noe man må trene seg opp til det og, la jobb være jobb. Men når jeg er hjemme, lengter jeg ut, når jeg er ute, lengter jeg hjem, som i “ditt sinn monne flyve”….

  2. Haldor 16. februar 2016 at 21:45 #

    Det er mye i det du beskriver som ligner på å jobbe i land hvor det ikke engang finnes mobildekning, langt mindre nettverk. Og som eneste engesktalende er det ofte bare å spise middagen alene på en restaurant. Da må du virkelig la tankene fly, og drøfte grunnleggende problemer med deg sjøl. Synes det er underlig at du ikke kan spise frokost uten å savne underholdning, og bli stresset av det, sjøl om jeg ser poenget i at du da ikke klarer å holde dagens jobb-oppgaver unna. Det er kanskje noe man må trene seg opp til det og, la jobb være jobb. Men når jeg er hjemme, lengter jeg ut, når jeg er ute, lengter jeg hjem, som i «ditt sinn monne flyve»….

    • Vebjørn Tveiterås 18. februar 2016 at 20:05 #

      Spennende refleksjoner! Jeg vil påpeke at det ikke er jobb-ting jeg leser ved frokosten, det er f.eks. Morgenbladet eller en bok. Det er vanskelig å finne tid til lesing ellers, så jeg setter veldig pris på lesing under frokosten.

      Når det er sagt, så er jeg enig i at det høres ut som jeg er for stresset hvis jeg ikke en gang klarer å slappe av med et godt måltid :) Siden mitt sinn monne flyve så vide omkring..

Legg igjen en kommentar