Søvntips for babyer

Her sover hun godt!

Hvorfor var det så vanskelig å få enkel og god informasjon om hvordan man får babyer til å sove godt? Her er mine konkrete søvntips for babyer, som jeg skulle ønske at jeg forstod før vi fikk baby.

Først en kort historie: Jeg skulle legge Amanda (12 mnd) som vanlig for sin første dagsoving. Men istedenfor å bli stående over krybben med hånden min på ryggen hennes, så gikk jeg bare rolig ut av rommet. Hun begynte å skrike med en gang. Selv om jeg gikk inn igjen etter bare fem sekunder, fikk jeg henne ikke til å sovne igjen. Jeg hadde nemlig brutt innsovningsvanen hennes.

Hun endte opp med å miste hele den dagsovingen, og jeg mistet hele pausen min. Vi var begge i dårlig humør da vi tok fatt på dagen igjen. Dette kunne vært 100 % unngått. Hadde vi gitt henne bedre innsovingsvaner.

Målet er å få babyen til å sovne på egenhånd. Babyer lærer seg å sovne i bestemte situasjoner. Dette er deres innsovningsvaner. Disse lærer de seg; det er ikke noe de får fra genene sine. Du kan lære din baby gode eller dårlige innsovningsvaner.

De første par månedene, trenger babyen deg ekstra mye, og har ingen gode søvnmønstre eller innsovningsvaner. Men etter 4-6 måneder, er babyens innsovning i veldig stor grad et resultat av hva du har lært babyen.

Etter 4-6 måneder, så forstår jeg det som at dette gjelder:

  • Ingen babyer skal trenge nattamming.
  • Ingen babyer skal trenge å sove på ditt soverom.
  • Ingen babyer skal trenge din hjelp for å sove gjennom hele natten.
  • Ingen babyer skal trenge et langt og omfattende innsovingsrituale etter at babyen har blitt lagt i sengen

Søvntips for babyer

Målet er altså at babyen skal klare å sovne på egenhånd. Hvis jeg kunne møtt meg selv før vi fikk baby, ville jeg gitt meg selv denne guiden:

  • Fase: 1
    Mål: Etablere natt
    Når: Ca. 0-3 måneder
    Oppgaver: La babyen sove i bedside-krybbe på rommet deres. All nattamming/-flaske og bleieskift bør skje i mørket i krybbe/seng. Ikke snakk til babyen om natten, bruk bare shh-lyder ved behov.
  • Fase: 2
    Mål: Sove alene
    Når: ca. 3-5 måneder
    Oppgaver: Avvenn babyen med nattamming/-flaske. Flytt krybben til eget rom. Begynn å la babyen sovne av seg selv. Unngå å la babyen sovne til mating, vugging, o.l.
  • Fase: 3
    Mål: Sove gjennom hele natten
    Når: ca. 4-6 måneder
    Oppgaver: Slutt med nattamming/-flaske. Etabler faste legge og stå opp-tider. Slutt å plukke opp babyen av krybben før fastsatt stå opp-tid. Slutt å la babyen sovne med din hjelp.

Hva vi gjorde feil

Selv om vi gjorde fase 1 veldig riktig, klarte vi ikke fase 2 eller 3. Vi oppdaget fort at det var mye lettere å få henne til å sovne til amming/flaske. I tillegg la jeg ofte en hånd på ryggen hennes. Også dette skulle vise seg å bli en dårlig vane.

Frem til hun var ca. 10 måneder ble vi vekket nesten hver eneste natt, og vanligvis flere ganger om natten. Og hva skjedde når hun våknet? Hun begynte å gråte med en gang, og en av oss måtte stå opp, gå inn til henne, og legge en hånd på ryggen hennes. Da sovnet hun nesten alltid innen få minutter.

Jeg gjorde ikke koblingen at hvordan vi lot henne sovne da vi la henne, også var akkurat samme måte hun trengte å sovne på hver gang hun våknet om natten. (Også vi voksne våkner om natten, men vi sovner igjen raskt, og husker ikke at det skjedde.)

Hvordan vi fikset søvnen

Som veldig mange foreldre, sa vi før hun ble født at hun skulle aldri gjennomgå noen søvnkur. Det virket veldig inhumant å la sin baby gråte, ofte hysterisk, i mange minutter av gangen uten å trøste henne. Men som så veldig mange foreldre, endte vi opp med å gjøre akkurat det.

Opplegget har mange navn, Ferbers metode, cry-it-out, m.m. Selv syns jeg søvnkur er beskrivende. Metoden går ut på å la babyen gråte med lite/ingen støtte fra deg, i korte/lange tids-intervaller. Målet er alltid å lære babyen nye innsovningsvaner, dvs. å sovne inn på egenhånd og å sove hele natten på egenhånd.

Jeg unner ingen foreldre eller babyer å gjennomgå dette. Men for veldig mange (inkludert oss), funker det som bare det. Det er 3-4 grusomme døgn for både baby og foreldre, men så blir det mye bedre. Babyen sovner få min etter å ha blitt lagt i sengen, og sover gjerne hele natten gjennom. Og dere foreldre får også mye bedre søvn!

Hva kan du selv gjøre?

Ikke aksepter at barnet ditt sover dårlig over tid. Det er ikke bra for barnet. Husk at det er mye folk kaller “faser”, som egentlig bare er dårlige søvnvaner.

Lær barnet ditt gode søvnvaner fra starten av! Hent gjerne innspill fra guiden min lengre opp i innlegget. Da slipper dere kanskje en søvnkur.

Hvis dere allerede har hatt søvnproblemer en stund, kan jeg anbefale boken Solve Your Childs Sleep Problems, av Richard Ferber, som har mange gode søvntips for babyer. Husk: Målet er at babyen skal sovne av seg selv.

Du kan også lese mine tips til nybakte foreldre.

Kommentar til Søvntips for babyer

  1. Mor til 3 20. oktober 2019 at 14:40 #

    Det virker som du har funnet en fasit her ;) Det er bra at du har funnet noe som passer for dere, og gjort deg erfaringer som du tar med deg videre! Alle barn er forskjellige. Det som funker for en, funker ikke nødvendigvis for alle. Jeg tror du kan skrive et nytt blogginnlegg etter ditt andre og tredje barn :) som forelder gjør man det man må gjøre, om det er ferber light eller samsoving, noen trenger tryggheten i ammingen på natt ut over 6 måneder – eller å sove på samme rom som mor og far. Det er ingen som sover på samme rom som foreldrene når de er 16. Eller nattammer. :) Alt går over, og uvaner kan gjerne beholdes så lenge de fungerer for alle i familien. Plutselig er barna store og de er avhengige av å ha blitt sett og møtt på sine (svært individuelle) behov for å bli godt fungerende voksne, med adekvate system for emosjonsregulering. Bare et innspill. Sjekk også ut podkast om søvn fra foreldrekoden/Aftenposten! :) alt godt!

  2. Vebjørn Tveiterås 23. oktober 2019 at 13:03 #

    Takk for kommentar og innspill, Mor til 3 :)

    Ja, alle barn er forskjellige. Og alle foreldre må gjøre det som de mener er best for seg og sin familie. Jeg tror fremdeles det er mulig å finne fellesnevnere i mål og metoder som vil gjelde for de fleste barn.

    Slike fellesnevnere vil selvsagt være ganske generelle. Et banalt eksempel er at alle barn trenger kjærlighet. Men måten de trenger å bli vist kjærlighet, vil variere fra barn til barn. I innlegget prøver jeg å være tydelig på hva jeg mener er slike fellesnevnere, og hva jeg/vi gjorde spesifikt for vår baby.

    Når det gjelder søvn, så mener jeg at vi i Norge/vesten i for stor grad støtter oss på taktikker som handler om at “det går over”. Jeg tror dette er delvis fordi nettopp barn er forskjellige. Og kanskje vi leser en bok som beskriver en taktikk som ikke fungerer for vårt eget barn. Eller kanskje taktikken egentlig var riktig, men den var beskrevet på en måte vi som foreldre ikke forstod godt nok.

    Poenget mitt er at om 10 år, så tror og håper jeg at vi har funnet ut mye mer om søvnen til spedbarn og babyer. Vi vil se tilbake på i dag og forstå at vi gjorde noe helt riktig, men andre ting hadde vi ikke forstått godt nok. Derfor ønsker jeg ikke å slå meg til ro med at “det går over”.

    Det er sikkert ingen nøyaktig fasit jeg har kommet med. Men det er mitt forslag. Og det kan godt hende jeg skriver en ny versjon hvis jeg får flere barn :) Hvis du, eller andre, har innspill til noe som kan gjøres bedre i forslaget mitt til guide, så tar jeg det gledelig imot :)

  3. Maria 25. oktober 2019 at 17:58 #

    En barnepsykolog skulle kommentere om søvn til barn. Hun sa: ingen barn er like når det kommer til søvn, men en ting er felles for alle foreldre som tror at de har en oppskrift på søvn: de har kun 1 barn.

    • Vebjørn Tveiterås 25. oktober 2019 at 20:38 #

      Hei Maria, takk for innspill!

      Jeg er helt enig i at ingen barn er 100 % like når det kommer til søvn. Det har jeg heller ikke påstått. Jeg vet ikke hvor like/ulike barn er, men la oss si de er et sted mellom 10 % og 90 % like. Jeg tror likheten kan gi oss mål og retning, mens ulikhetene må løses av foreldre på ulike måter for ulike barn.

      Det er godt mulig jeg ville lært mer og endret noen synspunkter hvis jeg fikk flere barn. Jeg vil også påpeke at mine forslag ikke er bare det vi selv gjorde for vårt ene barn. Vi gjorde flere feil, slik jeg ser det.

      Jeg vet ikke om du mener det er umulig eller mulig å ha noen som helst form for oppskrift/guide for søvn. Hvis du mener det er mulig, så tar jeg gjerne i mot innspill på hva du mener kan forbedres med mitt forslag.

Legg igjen en kommentar